Niet elke leerling is een gemiddelde leerling. Er zijn ook kinderen, die
minder goed meekomen in de groep of die moeite hebben met concentratie,
werkorganisatie of faalangstig zijn of kinderen die moeite hebben met
sociale vaardigheden. Daarom heeft een kind soms extra aandacht, extra
begeleiding nodig. Onderwijs waarbij rekening wordt gehouden met
verschillen tussen kinderen noemen we: PASSEND ONDERWIJS. In
hoofdstuk 8
meer over Passend Onderwijs binnen Movare. Op onze school zetten we een
aantal stappen richting Passend Onderwijs:
Volgen
Om de ontwikkeling van de kinderen op school goed te kunnen volgen,
maakt de school gebruik van het CITO leerling- onderwijsvolgsysteem en
een uitgebreide dossiervorming. Hierin worden alle belangrijke gegevens
bewaard zoals: afspraken met ouders, kindgesprekken, toetsresultaten,
rapporten, journaals, verslagen van interne leerlingbesprekingen en
onderzoeken door bijvoorbeeld intern begeleider, logopediste,
rekenspecialist en verslagen van besprekingen en onderzoeken van
externe deskundigen zoals het audiologisch centrum, de
psycholoog, de ergotherapeut, de schoolarts enz.
Signalering
De leerkracht volgt het kind en de groep nauwkeurig. Zodra een kind
boven of onder zijn/haar leervermogens presteert of een
gedragsverandering laat zien waar geen directe verklaring voor te vinden
is, bespreekt hij/zij dit
signaal met het kind, de ouder en intern begeleider. Samen wordt gezocht
naar oorzaken en oplossingen. Bij heel ingewikkelde problematieken wordt
de leerling, met toestemming van ouders, ingebracht tijdens een
consultatie van de onderwijsconsultant van Movare en/of besproken met
één van onze ketenpartners uit het
Knooppuntoverleg.
Ook voor opvoedondersteuningsvragen of voor het bespreken van
problematieken uit de thuissituatie waar uw kind last van kan hebben,
kunt u bij de intern begeleider terecht. De interne begeleider
(IBer) heeft zich gespecialiseerd in diagnostiek, begeleiding en
coaching van leerkrachten, het opstellen van hulpprogramma’s en
begeleiding richting externe hulpverlening. Zij bewaakt het traject van
de zorgverlening op school en werkt samen met de interne begeleiders van
de andere scholen binnen ons
Samenwerkingsverband.
Onze school heeft ons zorgsysteem ingedeeld in 5 zorgniveaus:
Vanaf zorgniveau 3, wordt de specifieke ondersteuning beschreven in een
begeleidingsplan/handelingsplan. Hierin wordt vastgelegd welke doelen
gesteld worden, hoe de leerling begeleid wordt in het behalen van deze
doelen. Ieder plan wordt geëvalueerd op resultaten van het proces en de
opbrengsten. Een nauwe afstemming en samenwerking tussen school,
ouders en eventueel andere betrokkenen is hierbij zeer
belangrijk.
Vorderingen
CITO LOVS levert aanvullende gegevens over de leerling. Het laat zien
hoeveel een kind in een bepaalde periode heeft bijgeleerd, de
vaardigheidsgroei. Daarnaast bekijken we of het kind op het te
verwachten niveau zit aan de hand van het ontwikkelings- en
functioneringsniveau.
Analyseren
Verder stelt biedt CITO de mogelijkheid de resultaten van de kinderen te
analyseren op categorieën. Hierdoor kunnen we bijvoorbeeld zien of een
kind problemen heeft met automatisering, waardoor het resultaat van
rekenen minder is dan je zou mogen verwachten. Voor verdere analyse
maken we gebruik van CITO begrijpend luisteren, woordenschat,
basisbewerkingen rekenen, en indien nodig nog enkele specifieke
testen/toetsen. We
vergelijken de CITO-opbrengsten met de methode-gebonden resultaten, de
resultaten van de leervermogenstoets de NSCCT (vanaf groep 4) en met de
verwachting van de leerkracht op basis van werkhouding en inzet. Zo
weten we steeds meer over onderwijs(ondersteunings)behoeften van de
kinderen en waar we de volgende periode onze extra aandacht naar uit
mogen laten gaan.
Hele groep
Ook op groepsniveau kijken we naar de opbrengsten van het
leerlingvolgsysteem. Per vakgebied wordt gekeken naar de
vaardigheidsgroei, het functioneringsniveau, op categorieniveau en de
niveauverdeling binnen de groep. De resultaten hiervan worden weer
vergeleken met de regulier toets resultaten en verwachtingen. Deze
opbrengsten samen bepalen weer het onderwijsaanbod van de volgende
periode, zowel op groeps- als individueel niveau.
Schoolbreed onderwijsaanbod
Onder andere aan de hand van de CITO-opbrengsten wordt bepaald of ons
onderwijsaanbod toereikend/passend is. Dit wordt ook per vakgebied
schoolbreed bekeken. Bijvoorbeeld: als wij zien dat de resultaten van
begrijpend lezen minder groeien dan verwacht, gedurende een langere
periode, wordt op categorieniveau bekeken welke aanpassing gemaakt kan
worden. Als dan bijvoorbeeld blijkt dat het niveau van woordenschat
achter ligt, zal ons aanbod op dat onderdeel moeten worden aangepast,
enz.
Sociaal Emotioneel
Ook de sociaal emotionele ontwikkeling van de
kinderen wordt gevolgd d.m.v. observaties, kindgesprekken en de VISEON-
vragenlijsten van CITO. Ook hiermee kunnen wij een tijdige diagnose
stellen van eventuele ontwikkelingsmoeilijkheden. Voor verdere diagnose
kan de intern begeleider (in overleg met leerkracht en ouders) toetsen
als de TOM-test, schoolvragenlijst en diverse andere testen voor sociaal
emotioneel welzijn afnemen.
Vanaf groep 6
groep 7 krijgt u een voorlopig schooladvies. Dat baseren wij op de
scores op het CITO LOVS, maar ook op rapportpunten, gedrag- en
werkhouding, aanlegfactoren en stimulerende of belemmerende factoren in
en om het kind. Op dezelfde manier krijgt u in groep 8 een definitief
schooladvies. Mocht uw kind op de eindtoets een hoger schooladvies
krijgen, dan zijn wij verplicht dit met u te heroverwegen. Mogelijk
passen we het advies naar boven aan. Naar beneden bijstellen van het
schooladvies op grond van de eindtoets wordt niet gedaan. Het
schooladvies geeft een niveau aan. De school kiest u zelf. Deze school
moet uiteraard wel het adviesniveau aanbieden. Wij vragen uw mening over
het schooladvies. Het is echter niet onderhandelbaar. Ook de
vervolgschool kan niet onderhandelen over het schooladvies.
Jaarlijks neemt groep 8 deel aan een eindtoets. Wij verwijzen u voor resultaten naar https://scholenopdekaart.nl/basisscholen/landgraaf/6498/oecumenische-basisschool-de-wegwijzer/resultaten/
Onderwijskundig rapport / inlichtingenstaat
Bij een tussentijdse verandering van school, b.v. door verhuizing, is de
school verplicht de nieuwe school te informeren over de vorderingen van
de leerling. Uiteraard hebben ouders recht op inzage van deze gegevens
en/of een afschrift hiervan. Bij verwijzing van een leerling naar het
(voortgezet) speciaal onderwijs of extern onderzoek voor extra
ondersteuning moet de school een onderwijskundig rapport opmaken. Dit
onderwijskundig rapport wordt altijd met de ouders besproken. De ouders
geven schriftelijk toestemming om alle gegevens te versturen.